Zadania referatu
Do zadań Referatu Oświaty i Spraw Społecznych należy:
- w zakresie organizacyjno – prawnym:
- koordynowanie pracy szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Mielec, zapewnienie im warunków do pełnej realizacji programu nauczania i wychowania,
- analizowanie i przedstawianie do zatwierdzania corocznych projektów organizacyjnych oraz aneksów do projektów organizacyjnych szkół,
- współdziałanie z Kuratorium Oświaty w zakresie zadań związanych z oświatą na terenie Gminy oraz współpraca z jego wizytatorami,
- kreowanie polityki oświatowej w gminie,
- prowadzenie księgowości w zakresie planowania i wykonania budżetów szkół oraz opracowywania okresowych i rocznych jednostkowych i zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu szkół,
- sporządzanie sprawozdań do Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Kuratorium Oświaty,
- współdziałanie z Referatem Budżetu i Finansów Gminy,
- przygotowywanie uchwał w zakresie prawa oświatowego,
- organizowanie konkursów dla wyłonienia kandydatów na stanowiska dyrektorów szkół prowadzonych przez Gminę Mielec oraz wykonywanie zadań w zakresie stosunku pracy nauczycieli, którym powierzono to stanowisko,
- prowadzenie teczek akt osobowych dyrektorów szkół,
- przygotowywanie materiałów dotyczących oceny pracy dyrektorów szkół,
- kierowanie pracami związanymi z przyznawaniem nagród dla nauczycieli i dyrektorów szkół,
- organizowanie i współorganizowanie konkursów szkolnych,
- obsługa prawna i kancelaryjna związana z awansem zawodowym nauczycieli na stopień nauczyciela mianowanego,
- analiza i weryfikacja wniosków o dofinansowanie kosztów kształcenia pracowników młodocianych,
- współdziałanie z jednostkami oświatowymi w procesie tworzenia projektów i pisania wniosków na realizację programów związanych z oświatą i rozwojem społecznym, w których uczestniczyć będą mieszkańcy Gminy Mielec,
- prowadzenie spraw związanych z zadaniami samorządu w zakresie współpracy z niepublicznymi szkołami i innymi jednostkami niepublicznymi oświatowymi, podmiotami niepublicznymi świadczącymi różne formy opieki przedszkolnej lub opieki nad małymi dziećmi, także opieki pozalekcyjnej,
- organizacja dowozu uczniów w tym uczniów niepełnosprawnych.
- w zakresie księgowości:
- prowadzenie księgowości w zakresie planowania i wykonania budżetów szkół,
- zapewnienie obsługi finansowo – księgowej szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Mielec,
- organizowanie i kontrolowanie prawidłowego obiegu dokumentacji dla prowadzonej rachunkowości,
- sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych, jednostkowych i zbiorczych w zakresie prowadzonej księgowości szkół,
- obsługa płacowa,
- obsługa finansowa projektów realizowanych ze środków zewnętrznych,
- organizowanie i prowadzenie obsługi bankowej,
- rozliczanie inwentaryzacji,
- prowadzenie rozliczeń publiczno – prawnych w zakresie podatku VAT niezbędnych do łączenia rozliczenia Gminy i jednostek obsługiwanych na gruncie podatku od towaru i usług, w tym sporządzania ewidencji, dokumentów źródłowych oraz informacji i deklaracji
- w zakresie spraw społecznych:
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w szczególności:
- przygotowanie projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii oraz preliminarza wydatków,
- kontrola realizacji poszczególnych zadań Gminnego Programu i składanie corocznego sprawozdania z jego realizacji,
- współpraca z Pełnomocnikiem Wojewody Podkarpackiego ds. Profilaktyki Uzależnień,
- realizacja pozostałych zadań wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi należących do gminy,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii,
- obsługa administracyjna Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza miejscem sprzedaży oraz kontrola przestrzegania zasad obrotu tymi napojami,
- współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Tworzenie i realizacja programów współpracy z organizacjami pozarządowymi w zakresie powierzania im zadań użytku publicznego z dziedziny oświaty.
- Współpraca i współdziałanie z ośrodkami kultury, ośrodkami pomocy społecznej i organizacjami pozarządowymi w zakresie wsparcia dla niepublicznych form oświaty.